Informatie voor de media

ESG, Informatie voor de media

EPP introduceert de ESG-strategie en publiceert zijn eerste rapport

08/06/2022

EPP, de grootste vermogensbeheerder van winkelvastgoed in Polen en de entiteit die zes kantoorprojecten beheert en er mede-eigenaar van is, heeft in 2021 een strategie voor duurzame ontwikkeling geïmplementeerd. Het bedrijf streeft ernaar om op een verantwoordelijke en transparante manier zaken te doen en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen en de sociale betrokkenheid te versterken. In navolging van de strategie heeft EPP doelen gesteld voor de jaren 2022-2025 en lanceert zijn eerste verslag, waarin de tot nu toe behaalde ESG-prestaties worden beschreven in het kader van de internationale GRI-rapportage en de EPRA-standaarden.

“De beslissing om een strategie voor duurzame ontwikkeling te implementeren en om doelen te stellen op het gebied van het verminderen van de impact op het milieu, maatschappelijk verantwoord handelen en het vergroten van de transparantie van het ondernemingsbestuur, werd heel bewust ingegeven door de verwachtingen en de behoeften van onze belanghebbenden: gebruikers van ons vastgoed, zakenpartners en investeerders, evenals onze visie op EPP als een bedrijf met ambities om trends op dit gebied vorm te geven. Het ESG-beleid, dat sinds vorig jaar integraal deel uitmaakt van de bedrijfsstrategie van EPP, is gebaseerd op het uitgangspunt verantwoordelijk te zijn voor de planeet en de mensen en is onderverdeeld in vier pijlers: milieu-impact, toegankelijkheid, transparantie en mindful management. Tegen 2025 willen we onze ecologische voetafdruk verminderen en onze ESG-prestaties transparant en regelmatig rapporteren,” aldus Tomasz Trzósło, CEO van EPP.

We hechten veel belang aan het verminderen van de milieu-impact van de gebouwen van EPP en het verbeteren van hun brede toegankelijkheid. De vastgoedsector is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van de wereldwijde CO2-uitstoot, dus het verminderen van de CO2-voetafdruk van onze faciliteiten is voor ons een prioriteit. We zetten ons er ook voor in dat alle consumenten en gebruikers van de winkelcentra en kantoorgebouwen van EPP er gemakkelijk toegang toe hebben en kunnen genieten van wat ze te bieden hebben. We zullen ook blijven samenwerken met lokale gemeenschappen om tegemoet te komen aan de behoeften van onze buren,” aldus Rafał Kwiatkowski, COO bij EPP.
Verantwoordelijkheid voor het milieu

Om zijn milieudoelstellingen te halen, vermindert EPP zijn elektriciteits- en waterverbruik en beperkt het de hoeveelheid geproduceerd afval. Om dit te bereiken installeert het bedrijf fotovoltaïsche systemen, vervangt het verlichting door energiezuinige LED’s, ontwikkelt het systemen voor het monitoren van CO2-uitstoot en sorteert het afval. Bij het herontwikkelen van panden kiest het bedrijf oplossingen die de omvang van de sloop beperken en het mogelijk maken om bestaande apparatuur te laten staan en te moderniseren. De doelen die EPP tegen 2025 wil bereiken zijn onder andere: het gebruik van hernieuwbare energie verhogen (100% in kantoorgebouwen en 35% in winkelcentra), driekwart van de gebouwen uitrusten met fotovoltaïsche panelen, alleen LED-verlichting gebruiken in gemeenschappelijke ruimten, 100% van het bedrijfsafval recyclen en alle gebouwen uitrusten met systemen die het waterverbruik verminderen. De ondernomen initiatieven zullen het mogelijk maken om tegen het einde van 2025 een BREEAM In-Use ‘Very Good’ of ‘Excellent’ certificering te behalen voor alle winkelcentra en kantoorgebouwen.

Ruimte voor iedereen

Het tweede aspect waar EPP bijzondere aandacht aan besteedt, is het vergroten van de toegankelijkheid van zijn faciliteiten voor groepen met verschillende behoeften, waaronder mensen met een handicap, gezinnen met kinderen, zwangere vrouwen en senioren. Met het oog op hen zijn EPP-gebouwen uitgerust met speciaal aangepaste toiletten, informatieborden met brailleborden, intelligente systemen die navigatie vergemakkelijken en bredere parkeerplaatsen. Naast infrastructurele veranderingen heeft EPP ook oplossingen geïmplementeerd om bezoekers met een hoge gevoeligheid voor zintuiglijke input zoals licht of geluid te ondersteunen. Als onderdeel van het “Stille uren”-initiatief staat de muziek in de EPP-winkelcentra minstens drie uur per week uit en worden gesproken mededelingen beperkt. De winkelcentra die het bedrijf beheert, zijn gezinsvriendelijk. Voor hen zijn er bijvoorbeeld speelruimtes, educatieve hoeken en goed uitgeruste zorgruimtes. Daarnaast heeft het bedrijf de Integratiestichting [“Integration Foundation”] opdracht gegeven om onafhankelijke audits uit te voeren om de toegankelijkheid van de faciliteiten te beoordelen en nieuwe oplossingen te vinden die de moeite waard zijn om te implementeren. Het bedrijf biedt ook een vriendelijke werkomgeving waarin diversiteit en gelijkheid worden gestimuleerd, de persoonlijke ontwikkeling van de werknemers wordt ondersteund en dialoog en zelfexpressie worden aangemoedigd.

Samenwerking met lokale gemeenschappen

De faciliteiten van EPP zijn vaak een van de belangrijkste punten op de economische kaart van een bepaalde regio. Daarom wil het bedrijf de ontwikkeling van de lokale markten waarin het actief is ondersteunen en buren in nood helpen. In 2021 voerden de teams van EPP 120 projecten uit waarmee onder andere 32 verpleeg- en weeshuizen en 16 opvanghuizen werden ondersteund, BookCrossing zones met lokale bibliotheken werden opgezet en adoptiepunten werden geplant. In de fabrieken van EPP zijn anti-smog bloemenweiden aangelegd en bijenkorven geplaatst op daken en groenstroken. Inspanningen op het gebied van circulaire economie zijn gecombineerd met het helpen van mensen in nood door hangers te leveren voor ongebruikte kleding en het opzetten van gemeenschappelijke koelkasten waarin klanten overtollig voedsel plaatsen. Deze initiatieven zijn het antwoord van EPP op de werkelijke behoeften van lokale gemeenschappen en hedendaagse klimaatuitdagingen zoals luchtkwaliteit, verlies van biodiversiteit en voedselverspilling. Tegen 2025 wil het bedrijf het aantal gemeenschapsinitiatieven met 20% verhogen en elke werknemer aanmoedigen om 10 uur per jaar te besteden aan vrijwilligerswerk door werknemers.

Transparantie en bewust beheer

Transparant bestuur en samenwerking met zakelijke partners is een belangrijk onderdeel van de ESG-strategie van EPP. Daarom wordt dit jaar al een gedragscode geïntroduceerd en wordt verwacht dat 100% van de belangrijkste leveranciers deze binnen drie jaar ondertekent. Tegen het einde van 2025 zullen ze ook de ESG-beoordeling ondergaan en zullen activa die door het bedrijf worden beheerd extern worden gecontroleerd op gezondheid en veiligheid.

Het ESG-verslag van EPP is ontwikkeld in overeenstemming met de GRI-standaard (Global Reporting Initiative) en met geselecteerde EPRA-milieunormen (European Public Real Estate Association) die specifiek zijn voor de vastgoedsector. Aan elke pijler van de ESG-strategie zijn relevante Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN) toegewezen.

Download de volledige versie van EPP’s ESG-rapport in het Engels op: https://www.eppnv.nl/app/uploads/2023/07/DOWNLOAD-ONS-ESG-RAPORT-VOOR-2021.pdf

High five voor EPP! Poolse verhuurder vierde zijn verjaardag door lokale gemeenschappen te steunen

Terug