Informatie voor de media

Bedrijfsinformatie, Informatie voor de media

EPP versterkt zijn positie in de detailhandel en realiseert de beoogde tussentijdse resultaten

06/09/2019

JSE genoteerde EPP, Polen’s grootste retail verhuurder, heeft vandaag tussentijdse resultaten bekendgemaakt voor de zes maanden eindigend op juni 2019 met een winst uit uitkeerbare inkomsten die 9% is gestegen en uitkeringen van EUR 5,8 cent per aandeel, in lijn met de markt guidance.

Belangrijk is dat het bedrijf de loan-to-value ratio met 2,1% heeft verlaagd tot 49,8%. Het nettobedrijfsresultaat over de periode steeg met 8,5% tot EUR 72 miljoen met een uitkeerbaar inkomen van EUR 52,7 miljoen. Met de toevoeging van vijf winkelobjecten aan de portefeuille van EPP is het gemiddelde bruto verhuurbaar vloeroppervlak (BVO) per object nu bijna 40.000 m2, wat de schaal en dominantie van de activabasis aangeeft.

Hadley Dean, CEO van EPP, schrijft de solide resultaten toe aan de aanzienlijke strategische winst die in de verslagperiode is geboekt, met name de groei en verbetering van de kwaliteit van de winkelportefeuille van EPP, de verkoop van kantoorvastgoed, de uitvoering van de strategie voor kapitaalrecycling en de versterking van de balans.

EPP verwierf met succes de tweede tranche van de M1 portefeuille voor EUR 224 miljoen, waarmee het zijn winkelportefeuille uitbreidde met 141.000 m2 BVO [GLA] en zijn winkelnetwerk uitbreidde naar Radom, Bytom, Częstochowa en Poznań. De vier grote winkelcentra van de tranche profiteren allemaal van marktdominantie, sterke fundamentals en opwaarts potentieel. De overname werd gedeeltelijk gefinancierd door een overtekende kapitaalverhoging van 1,45 miljard ZAR in april 2019.
In mei 2019 opende het vlaggenschip Galeria Młociny, voor 70% eigendom van EPP. Het 85.000 m² grote centrum ligt in het hart van een vervoersknooppunt dat elk jaar 24 miljoen forenzen bedient. Galeria Młociny is de eerste stap van EPP op de lucratieve winkelmarkt van Warschau. Het moderne winkelcentrum heeft veel nieuwe en spannende winkel- en restaurantmerken, waaronder de eerste Primark-winkel in Polen.

EPP vormde in juni 2019 ook een joint venture met Henderson Park, het pan-Europese private equity-vastgoedplatform, door een belang van 70% in drie kantoorprojecten in Poznań, Łódź en Krakau aan Henderson Park te verkopen. EPP behoudt een belang van 30% in de activa en is verantwoordelijk voor het beheer van de activa en het vastgoed van de kantoren. De deal zorgt ervoor dat EPP verder wordt gerecycled van kantoren naar winkels, en een deel van de verkoopopbrengst is gebruikt om de schuld te verminderen.

Met vijf nieuwe objecten en 220.000 m2 BVO die in de verslagperiode aan de winkelportefeuille zijn toegevoegd, heeft EPP nu een kwaliteitsportefeuille van 24 winkelcentra met een totale BVO van 900.000 m2 aangevuld met zes hoogwaardige kantoorobjecten met een totale BVO van 147.000 m2 en de historische gemengde bouwlocatie Towarowa 22 in Warschau. De leegstand in de detailhandel blijft met minder dan 1% erg laag.

De goede prestaties van EPP’s kwaliteitsportefeuille van dominante winkelcentra in sterke verzorgingsgebieden worden ondersteund door de robuuste Poolse economie, met winkelbestedingen die worden gestimuleerd door de lage werkloosheid en het hoge besteedbare inkomen.

Dean: “Ondanks het verbod op koopzondagen in Polen, en zoals verwacht, hebben de gewoonten van de consumenten zich aangepast aan de verandering en EPP’s bezoekersaantallen stegen met 2%, maar wat nog belangrijker is, de detailhandelsverkopen in de portefeuille van EPP stegen met 6%.

Vooruitkijkend legt Dean uit: “Onze focus ligt op het integreren van de recente acquisities in de portefeuille, het onderzoeken van mogelijkheden voor waardeverhogend vermogensbeheer en het blijven recyclen van activa. Aangedreven door de aantrekkelijke Poolse macro-economie, gunstige vastgoedfundamentals en sterke vooruitzichten, ligt EPP op koers om zijn vooruitzichten van een gelijkblijvende of betere uitkering per aandeel over het hele jaar waar te maken.

Terug